Emlékeztek még a butítási adóra? Vonatkozik az mindenre, ami közmédiában szellemi leépülést okoz, de értelemszerűen a figyelem a tévéreklámokra, mint a magasan legnagyobb befolyásoló erővel bíró eszközre irányul.
A cél a reklámok káros hatásainak kompenzálása, mégpedig oly módon, hogy az ominózus reklámblokk után közvetlenül sugárzásra kerül egy szükséges terjedelmű korrekció. Nézzünk pár példát:
- Amikor olyan reklám megy le, ami azt sugallja, hogy a gyerek belehal, ha egy baktérium eléri a bőrét, akkor a korrekció azt fogja taglalni, hogy milyen korban milyen mértékű hatásra van szüksége az immunrendszerének ahhoz, hogy egészségesen kifejlődjön.
- Amikor olyan reklám megy le, ami azt sugallja, hogy ha nem teszel vízlágyító tablettát a mosógépbe, akkor az hirtelen elromlik, a szerelő pedig elkobozza, akkor utána fog következni egy korrekció, ami taglalja az átlagos költségeket. Mennyibe kerül egy mosógép, mennyi egy mosás tabletta nélkül, ehhez képest a tabletta mennyi plusz költség és mennyivel hosszabbítja meg a mosógép élettartamát. Vagyis hogy végső soron megéri-e egyáltalán.
- Amikor egy reklámban az szerepel, hogy valami "akár ... forintért" akkor utána jöhet a korrekció, miszerint "de akár ... forintért is", illetve a korrekció bemondhatja a tól-ig sávot, illetve egy átlagos értéket is.
- Amikor anyuka mosolyog a ruhán esett foltra, a korrekció elmondhatja, hogy olyan folt nincs, aminek egy anya örülhet, mert olyan mosópor sincs, ami minden foltot eltávolít.
- Ha németesen megfogalmazott ("egyes mosóporok bizonyos körülmények között nem biztos, hogy minden foltot" stb.) kibúvó-szöveggel találkozunk, egy egyszerű hatékonysági teszt és annak eredménye helyre teheti a dolgokat.
- Ha az a szöveg, hogy az adott termék "az egyedüli, amely...", akkor a korrekció értelemszerűen bemondja a statisztikát, hogy még hány olyan termék van.
- Ha valami eszelős dologgal képez ál-összehasonlítást a reklám, akkor se ússza meg. A korrekcióban el lehet mondani, hogy "Ön kedves tévénéző nyilván nem olyan bolond, hogy fóliába bugyolálja a vécéjét. Valójában egy átlagos háziasszony ... módszert alkalmaz, aminél a reklámozott termék ... százalékkal hatékonyabb."
És így tovább. Nagyon fontos, hogy minden korrekciós blokk színvonalában méltó legyen az azt megelőző reklámhoz. Ne egy utálatos, tudálékos, kioktatás-ízű közlemény menjen le, hanem profi reklám legyen az is, különben ellenkező hatást vált ki. Profi szakembereket kell hozzá alkalmazni és megfizetni. A cechet a hirdető állja, hiszen az ő költségén megy a korrekció. A törvény ugyan kötelezi a korrekciót készítő adókasszát a takarékosságra, és beperelheti a hirdető, ha indokolatlan költséget lát az elszámolásban, de a cél a hatás: azért nem támadható, hogy színvonalas korrekciót készít.
A korrekciós adókassza reklám figyelő szolgálatot is üzemeltet, amely minden adócsatornát figyelemmel kísér, és a felbukkanó új reklámokra azonnal rámozdul. A rámozdulása kihúzhatja a talajt a hirdető alól, mert egyrészt bizonyos korrekciós szpotok irdatlanul költségesek lehetnek (mosógép-élettartamról hiteles statisztika pl.), másrészt pedig a korrekció jó eséllyel csökkenti a reklám hatását. Ha ezt a hirdető el akarja kerülni, célszerű, hogy előzetesen benyújtsa a sugározni kívánt szpotot (vagy annak akár csak tervezetét) a korrekciós adókasszához, akik előre megmondják, hogy mit fognak rá reagálni.
Hozzászólások