A blogról

Ez a blog egy új megközelítésű gazdasági program vázlata. Ha először vagy itt, kezdd az olvasást ezekkel, ebben a sorrendben:
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Általános véleményedet itt mondhatod el.

Nemsokára lesz PDF verzió is, addig türelmeteket kérem.

Mondjatok példákat!

Kérdések és válaszok

Itt kapok hideget, meleget:
indexes fórum

Segítség! Közgazdász konzulens kerestetik

Hozzászólások

  • Androidus: @Beri Svarc: huh, hol is kezdjem :) Először is köszönöm a hozzászólást. "De ugye ehhez a rettentő... (2013.07.23. 16:48) Beszélgetős
  • : @Kion: Egyrészt teljesen igazad van; valóban ez a legfontosabb kérdés. Másrészt a cikk, a címével ... (2013.07.23. 16:22) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • : De ugye ehhez a rettentő sok, soha nem látott/hallott ötlethez részletes számításaid is vannak? Me... (2013.07.23. 16:21) Beszélgetős
  • Androidus: @Krajcsovszki Gergely: Noha ide nem ilyen példákat várok, nagyon köszönöm a linket. Izgalmasan han... (2013.03.17. 08:46) Mondjatok példákat!
  • Krajcsovszki Gergely: Kanadában kipróbálták: www.reddit.com/r/todayilearned/comments/1aen8j/til_an_experimental_program... (2013.03.17. 08:40) Mondjatok példákat!
  • Androidus: Leng az inga, és szerintem most meglehetősen kilengett az egyik irányba. Abba az irányba, hogy men... (2012.12.10. 21:45) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • Kion: Kinek állna érdekében ezt bevezetni és kinek nem? Az erre a kérdésre adott válasz el is dönti, hog... (2012.12.10. 21:21) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • Androidus: Pár éve mókából írtam egy "rendszertervet", aminek a témája adórendszer volt. Idén elővettem, és e... (2012.11.27. 22:57) Még probléma
  • Kion: Mielőtt még belemerülnénk a probléma részletekbe menő taglalásába, egy dolgot kellene tisztázni: m... (2012.11.27. 22:42) Még probléma
  • Androidus: @Kion: Rajta vagyok :) Nem akarom a nyakatokba önteni, napi adagokba van rendezve, hogy emészthető... (2012.11.26. 22:17) Indítás
  • Utolsó 20

Eutanázia

2013.08.01. 07:00 Androidus

Visszatérő, a társadalmat széles körben véleményformálásra késztető kérdés az eutanázia. Szabad-e? Tűrt-e? Támogatott-e? Nézzük, a Demokrácia 2.0 elvei hozzá tudnak-e valamit tenni.

Az öngyilkosságot egy társadalom sem tudja jogilag szabályozni. A vallás igen, mert ha az illető pokolra jut, az visszatartó erő. Büntetni viszont még a legkomiszabb társadalmak is csak magát az egyént büntetik, családot nem. Így marad a beletörődés, illetve a megelőzés. Ezen a Demokrácia 2.0 elvei sem tudnak változtatni. A másfajta értékrend alapján felépülő társadalomban változhat az öngyilkosságok száma, de még a legvadabb fantáziálás sem engedi meg, hogy ennek mértékét megsaccoljuk. Ezen a téren nem várható változás.

Eutanázia esetén a firtatott kérdés az idegenkezűség. A beteg állapota nem engedi meg, hogy önkezével vessen véget életének, ehhez segítséget kér. (Ha menne saját kezűleg, akkor sima öngyilkosságról beszélnénk.) Tudomásom szerint jelenleg vannak olyan országok, ahol tilos az eutanázia, és van, ahol engedélyezett. Utóbbi helyeken előzetes vizsgálatot írnak elő, mely hivatott tisztázni, hogy valóban az illető saját akaratáról van-e szó, hogy birtokában van-e döntési képességének, és hogy nem befolyásolta-e valaki.

Azt gondolom, hogy az öngyilkos nem árt senkinek. Lehet törekedni arra, hogy senki ne kerüljön olyan élethelyzetbe, de elítélni nem szabad. Amennyiben pedig az eutanázia az öngyilkosság egy formája, úgy az sem eshet tiltás hatálya alá. Ha hasonló vizsgálat előzi meg, mint a kulturált országokban, akkor azt gondolom, az eutanáziával nincsen semmi tennivaló. A Demokrácia 2.0 követheti a már alkalmazott gyakorlatot.

Logikai bukfencek 4: csak Isten büntethet

2013.07.31. 07:00 Androidus

Megszoktuk, hogy minden társadalomban van kívánatos viselkedés valamint attól eltérő. A társadalom értékrendje elítéli a kívánatostól eltérőt, és különböző módszerekkel próbálja rábírni az elkövetőt, hogy visszatérjen a helyes útra. Ezek közé tartozik tartozik az egyházak véleménye, a különböző tekintélyek rosszallása, a társadalmi megvetés illetve a büntetés.

A büntetést demokráciában szigorú törvények szabályozzák. Aki önkényeskedik, ugyanúgy vét, mert büntetést csak bíróságnak van joga kiszabni, a megfelelő procedúra végén. A bírósági döntés által fogja a kiszabott büntetés a közösség érdekeit szolgálni, illetve annak értékrendjét képviselni. Ez így rendben van? Üdvözöl a négyes számú logikai bukfenc.

A demokráciában egyik körben azt mondtuk, hogy mindenki egyenjogú. Egyformán szavazunk, a stoptáblánál mind megállunk, egyikünk sem öl embert, és nem korlátozza a másik szabadságát... de álljon meg a menet. És mi van a halálbüntetéssel? Oké, eltöröltük, de mi van a börtönnel? A börtönőr nem korlátozza a rabok mozgási szabadságát? Hát dehogynem, azért fizetjük. De ő is ugyanolyan jogú ember a fenti definíció szerint, akkor neki miért szabad? Felhatalmaztuk rá? Kicsoda? Mert én például biztosan nem. A bírók. És a bíró mitől különb? Mert tanult arról, hogyan kell emberek mozgási szabadságát korlátozni? Na és. Ha én is elolvasom az idevágó könyveket, én is lecsukathatok valakit? Persze, hogy nem. Miért nem? Mert nem vagyok felhatalmazva rá.

Ezek szerint az egyenjogúságunk korlátozott. Abban az álságos hitben ringatjuk magunkat, hogy az teljes körű, de közben kinevezünk magunk közül egyenlőbbeket, akik a többieket szivathatják. A rizsa mellé az, hogy azok a közösség érdekeit képviselik, de a valóságban minden bíró egyénileg dönt. Dönthetett volna így is, meg úgy is. Van, hogy felháborodunk az ítéleten, de attól még az jogerős is tud lenni. Pedig dönthetett volna másképp is, azt pedig kizárnám, hogy a közösségnek két, egymásnak ellentmondó érdeke is lenne bebiztosítandó, hogy akárhogyan is dönt, mindenképp képviseljen bennünket.

Nyilvánvaló, hogy a bíró nem képviseli a közösséget, a bíró egy jogrendet képvisel, és annak vélt vagy valós igazságosságát.

Azzal nem lenne semmi probléma, hogy vannak szabályok a közösség számára, azzal viszont már igen, hogy egyesek felhatalmazva érzik magukat, hogy ennek ürügyén felsőbbrendűnek képzeljék magukat. Utoljára az istenkirályok idején volt rendben a hatalomtól származó büntetés. Akkor az uralkodó felsőbbrendű lénynek számított, élet és halál ura volt. Nem akarok arról vitát nyitni, hogy melyik berendezkedés mennyire jó, csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy nem passzol az egyenjogúságot hirdető államhatalomhoz az annak képviseletében történő büntetés kiszabás.

Nem csak a börtönbüntetés üzeni azt, hogy valakik felsőbbrendűek. Akár egy pénzbírság, jogoktól való megfosztás, bármi, ami modern bíróságnak eszébe juthat, önkényes.

Nagyon fontos megérteni a kártérítés és a pénzbírság közötti különbséget. Valaki rosszat tesz, azzal kárt okoz, tehát jogos, hogy kifizettessük vele. A kártérítést majd megkapja a károsult, és haladunk tovább. A bírságot ezzel szemben elteszi a hatalom. Tehát, fordítsuk le: X kárt okoz Y-nak, ezért megbüntetjük azzal, hogy fizet egy összeget Z-nek, amiért cserébe Z megbocsát neki. Ugye, hogy így már nem hangzik olyan szépen? Pedig pontosan ez a pénzbírság logikája.

A Demokrácia 2.0 jogrendje ezért teljes egészében felszámolja a büntetést. Kizárólag kártérítés és költségtérítés létezik, amit pedig nem lehet így kártalanítani, azért nem kell fizetni. Viszont a nem kártalanítható tettek megátalkodott elkövetőit a társadalom kizárja soraiból. A kizárásnak nem célja bármiféle korlátozás, mert az csak elkülönítés. Annak kijelentése, hogy elnézést, de ilyen emberekkel nem tudjuk megszervezni az együttélést.

Bővebben elolvashatjátok a kártérítéssel foglalkozó bejegyzésekben.

A hitelezés problémája

2013.07.30. 07:00 Androidus

Szintén a fórumon mászott elő a dolog. A befektetés, nyereség kivétele egyértelmű pénzmozgás, ha szemben mozog az ellenérték, az is. De mi a helyzet a hitelezéssel?

A hitelezés nem jelent vagyonbeli változást. Nem valódi pénzmozgás (a közgazdászok most röhögnek, de akkor is működni fog a saját logikám is), ezért úgy tűnik, két lehetőségünk is van.

(Értelemszerűen csak akkor érdekel bennünket bármiféle pénzmozgás, ha az a hazai céges pénzkör és az azon kívüliek között történik. Minden más esetben azt csinálnak a pénzükkel, amit akarnak, az adózást nem érinti.)

Egyik lehetőség, hogy nem veszünk tudomást a hitelezett pénzről, a másik, hogy nem érdekel bennünket, az ellenérték nélküli pénzmozgás hitelezést, befektetést vagy a nyereség kivételét jelenti.

Ha nem veszünk tudomást a hitelezésről, azzal súlyos problémákkal nézünk szembe. A törlesztés ki tudja, mikor érkezik, és ki tudja, milyen felárral. Az időben és árfolyamban való tetszőleges mértékű eltérés pedig definiálhatatlanná tesz bizonyos egyensúlyokat. Ezzel nem megyünk messzire, maradt a másik módszer.

Tehát ha egy magánszemély ad hitelt egy cégnek, vagy külföldről érkezik a hitel, akkor a hitelező a hitelösszeg erejéig adómentességet fog élvezni, amikor azt letörlesztik neki. Viszont a tőkén kívül minden törlesztés kompenzációs adó hatálya alá fog esni.

Ha cég ad hitelt magánszemélynek, akkor jön a cifrább eset. A cég a teljes hitelösszeget le kell adózza a hitel folyósításakor, a magánszemély számára a hitelösszeg a nettó. Törlesztéskor vissza kell bruttósítani, csak az a kérdés, hogy melyik részét? Ha csak a tőkét bruttósítjuk fel, azzal végső soron átengedtünk a kompenzációs rendszer mellett egy pénzbetétet, amiből hiányzik az egyensúly, mert egyirányú utca. Márpedig van árfolyamváltozás, van infláció, kezd átláthatatlanná válni a rendszer.

Ezen a ponton egyelőre nem tudom, hogyan vezethető végig az egész felépítmény tiszta logikája.

Ingyen BKV?

2013.07.29. 07:00 Androidus

Nem értek egyet Stump Andrással.

Az ingyenesség látszata mindenhol káros. Káros, mert torzít. Káros, mert nincsenek a világon végtelenül jó dolgok. Mindennek a jósága mérhető, és pofás mérőszámmal jellemezhető. Köztük a tömegközlekedésé is.

Már részleteztem itt a blogon a nagy tengelyterhelésű járművek úthasználatának problémáját. A régi Ikarusok híresek voltak rettenetesen nehéz hátsó tengelyükről. Ez a frissen vásárolt típusoknál remélhetően már kedvezőbb, de a tízszer olyan nehéz nagy jármű akkor is tízszer annyit fog nyomni. És a kegyetlen képlet szerint tízezerszer annyit rombol az úton, amikor végighalad rajta. Lehet, hogy ha a busz utasai átszállnak autóba, akkor hússzor annyi helyet fognak elfoglalni az úton, de az az egy busz még mindig kétszázszor annyit fog rontani az úton, mint az az 50 személykocsi együttvéve (és ez sajnos nem elírás!).

A buszok a környezettől sincsenek függetlenítve. Ami robbanómotorral működik, az szennyez, márpedig nincsen mindenhol troli, vagy kötött pályás alternatíva. Márpedig amíg nincs, addig a hálózat szerves részét adják a ma még kojtoló járművek. Nem tudjuk, hogy aki buszra száll, milyen alternatívák közül választ. Lehet, hogy hibrid autója van, lehet, hogy biciklivel ment volna. Ad abszurdum lehet, hogy lesétálta volna azt a pár megállót, de ha ingyen van, akkor inkább lustul, és fölszáll rá. Ha ingyenessé tesszük a BKV-t, azzal egy csomó olyan utast vonzunk, akik nem tudjuk, mennyit szennyeztek volna egyébként.

Óriási naivitás továbbá azt gondolni, hogy ha ingyenessé tesszük a BKV-t, akkor azt a jegyárakból most befolyó 53 milliárdot kell csak bepótolni. Meg fog növekedni a forgalom, tegyük fel, hogy csak duplájára. (Az még nem olyan drámai csökkenés a közúti forgalomban.) Ha jól értettem, most 139 milliárd a teljes büdzsé, tehát a mostani 139-53=86 milliárdot kell összevetni a 139*2=278 milliárddal. Ez bizony kábé 200 milliárddal több. És ez csak az a költség, amit közvetlenül érzékelünk.

Tegyük fel, hogy a buszok nem szennyeznek jobban, mint az ugyanannyi utast elszállító személykocsik (ez nagy valószínűséggel így van). Egészségügyi következménye tehát nem lesz a dolognak. De az biztos, hogy a buszok útvonalán kétszer olyan gyakran kell majd felújítani az utakat. Az mennyi pénz is?

Sokszáz milliárdos lukat ütünk tehát, miközben kiiktatjuk az utasok gondolkodásából a mérlegelést. Mindig mérlegelni kellene, hogy adott esetben érdemes-e felszállni, mert ha nem, számtalan olyan utasa lesz, akik tényleg tudtak volna jobb alternatívát. A világ nem ilyen fekete-fehér.

Most azt a kört ki is hagyom, hogy ha nem lehet jegyet kérni, akkor egyesek tényleg életvitelszerűen fognak a járműveken tartózkodni. Vagy lelakják az összeset, vagy a plusz biztonsági őrzés még további költségekkel jár.

Hogy mi a megoldás? Természetesen a Demokrácia 2.0 útdíj- és termékdíj rendszere. Amennyiben valamennyi közlekedő, beleértve az egyéni- és a tömegközlekedést kifizeti pontosan azt a kárt, amit a környezetben, az egészségünkben és az úthálózatban okozott, akkor mindannyian látni fogják a valós költségeket. Amikor saját önös anyagi érdekeik mentén mérlegelnek, olyan döntéseket fognak hozni, melyek összességükben a közösség számára legjobb megoldáshoz vezetnek.

Ha pedig valaki hülye, és saját valamint a közösség érdekei ellenében a drágább mellett dönt, akkor az utolsó fillérig kifizeti az ezzel okozott kárt. Ő baja, nem?

süti beállítások módosítása