Nem értek egyet Stump Andrással.
Az ingyenesség látszata mindenhol káros. Káros, mert torzít. Káros, mert nincsenek a világon végtelenül jó dolgok. Mindennek a jósága mérhető, és pofás mérőszámmal jellemezhető. Köztük a tömegközlekedésé is.
Már részleteztem itt a blogon a nagy tengelyterhelésű járművek úthasználatának problémáját. A régi Ikarusok híresek voltak rettenetesen nehéz hátsó tengelyükről. Ez a frissen vásárolt típusoknál remélhetően már kedvezőbb, de a tízszer olyan nehéz nagy jármű akkor is tízszer annyit fog nyomni. És a kegyetlen képlet szerint tízezerszer annyit rombol az úton, amikor végighalad rajta. Lehet, hogy ha a busz utasai átszállnak autóba, akkor hússzor annyi helyet fognak elfoglalni az úton, de az az egy busz még mindig kétszázszor annyit fog rontani az úton, mint az az 50 személykocsi együttvéve (és ez sajnos nem elírás!).
A buszok a környezettől sincsenek függetlenítve. Ami robbanómotorral működik, az szennyez, márpedig nincsen mindenhol troli, vagy kötött pályás alternatíva. Márpedig amíg nincs, addig a hálózat szerves részét adják a ma még kojtoló járművek. Nem tudjuk, hogy aki buszra száll, milyen alternatívák közül választ. Lehet, hogy hibrid autója van, lehet, hogy biciklivel ment volna. Ad abszurdum lehet, hogy lesétálta volna azt a pár megállót, de ha ingyen van, akkor inkább lustul, és fölszáll rá. Ha ingyenessé tesszük a BKV-t, azzal egy csomó olyan utast vonzunk, akik nem tudjuk, mennyit szennyeztek volna egyébként.
Óriási naivitás továbbá azt gondolni, hogy ha ingyenessé tesszük a BKV-t, akkor azt a jegyárakból most befolyó 53 milliárdot kell csak bepótolni. Meg fog növekedni a forgalom, tegyük fel, hogy csak duplájára. (Az még nem olyan drámai csökkenés a közúti forgalomban.) Ha jól értettem, most 139 milliárd a teljes büdzsé, tehát a mostani 139-53=86 milliárdot kell összevetni a 139*2=278 milliárddal. Ez bizony kábé 200 milliárddal több. És ez csak az a költség, amit közvetlenül érzékelünk.
Tegyük fel, hogy a buszok nem szennyeznek jobban, mint az ugyanannyi utast elszállító személykocsik (ez nagy valószínűséggel így van). Egészségügyi következménye tehát nem lesz a dolognak. De az biztos, hogy a buszok útvonalán kétszer olyan gyakran kell majd felújítani az utakat. Az mennyi pénz is?
Sokszáz milliárdos lukat ütünk tehát, miközben kiiktatjuk az utasok gondolkodásából a mérlegelést. Mindig mérlegelni kellene, hogy adott esetben érdemes-e felszállni, mert ha nem, számtalan olyan utasa lesz, akik tényleg tudtak volna jobb alternatívát. A világ nem ilyen fekete-fehér.
Most azt a kört ki is hagyom, hogy ha nem lehet jegyet kérni, akkor egyesek tényleg életvitelszerűen fognak a járműveken tartózkodni. Vagy lelakják az összeset, vagy a plusz biztonsági őrzés még további költségekkel jár.
Hogy mi a megoldás? Természetesen a Demokrácia 2.0 útdíj- és termékdíj rendszere. Amennyiben valamennyi közlekedő, beleértve az egyéni- és a tömegközlekedést kifizeti pontosan azt a kárt, amit a környezetben, az egészségünkben és az úthálózatban okozott, akkor mindannyian látni fogják a valós költségeket. Amikor saját önös anyagi érdekeik mentén mérlegelnek, olyan döntéseket fognak hozni, melyek összességükben a közösség számára legjobb megoldáshoz vezetnek.
Ha pedig valaki hülye, és saját valamint a közösség érdekei ellenében a drágább mellett dönt, akkor az utolsó fillérig kifizeti az ezzel okozott kárt. Ő baja, nem?
Hozzászólások