A blogról

Ez a blog egy új megközelítésű gazdasági program vázlata. Ha először vagy itt, kezdd az olvasást ezekkel, ebben a sorrendben:
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Általános véleményedet itt mondhatod el.

Nemsokára lesz PDF verzió is, addig türelmeteket kérem.

Mondjatok példákat!

Kérdések és válaszok

Itt kapok hideget, meleget:
indexes fórum

Segítség! Közgazdász konzulens kerestetik

Hozzászólások

  • Androidus: @Beri Svarc: huh, hol is kezdjem :) Először is köszönöm a hozzászólást. "De ugye ehhez a rettentő... (2013.07.23. 16:48) Beszélgetős
  • : @Kion: Egyrészt teljesen igazad van; valóban ez a legfontosabb kérdés. Másrészt a cikk, a címével ... (2013.07.23. 16:22) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • : De ugye ehhez a rettentő sok, soha nem látott/hallott ötlethez részletes számításaid is vannak? Me... (2013.07.23. 16:21) Beszélgetős
  • Androidus: @Krajcsovszki Gergely: Noha ide nem ilyen példákat várok, nagyon köszönöm a linket. Izgalmasan han... (2013.03.17. 08:46) Mondjatok példákat!
  • Krajcsovszki Gergely: Kanadában kipróbálták: www.reddit.com/r/todayilearned/comments/1aen8j/til_an_experimental_program... (2013.03.17. 08:40) Mondjatok példákat!
  • Androidus: Leng az inga, és szerintem most meglehetősen kilengett az egyik irányba. Abba az irányba, hogy men... (2012.12.10. 21:45) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • Kion: Kinek állna érdekében ezt bevezetni és kinek nem? Az erre a kérdésre adott válasz el is dönti, hog... (2012.12.10. 21:21) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • Androidus: Pár éve mókából írtam egy "rendszertervet", aminek a témája adórendszer volt. Idén elővettem, és e... (2012.11.27. 22:57) Még probléma
  • Kion: Mielőtt még belemerülnénk a probléma részletekbe menő taglalásába, egy dolgot kellene tisztázni: m... (2012.11.27. 22:42) Még probléma
  • Androidus: @Kion: Rajta vagyok :) Nem akarom a nyakatokba önteni, napi adagokba van rendezve, hogy emészthető... (2012.11.26. 22:17) Indítás
  • Utolsó 20

Ingyen BKV?

2013.07.29. 07:00 Androidus

Nem értek egyet Stump Andrással.

Az ingyenesség látszata mindenhol káros. Káros, mert torzít. Káros, mert nincsenek a világon végtelenül jó dolgok. Mindennek a jósága mérhető, és pofás mérőszámmal jellemezhető. Köztük a tömegközlekedésé is.

Már részleteztem itt a blogon a nagy tengelyterhelésű járművek úthasználatának problémáját. A régi Ikarusok híresek voltak rettenetesen nehéz hátsó tengelyükről. Ez a frissen vásárolt típusoknál remélhetően már kedvezőbb, de a tízszer olyan nehéz nagy jármű akkor is tízszer annyit fog nyomni. És a kegyetlen képlet szerint tízezerszer annyit rombol az úton, amikor végighalad rajta. Lehet, hogy ha a busz utasai átszállnak autóba, akkor hússzor annyi helyet fognak elfoglalni az úton, de az az egy busz még mindig kétszázszor annyit fog rontani az úton, mint az az 50 személykocsi együttvéve (és ez sajnos nem elírás!).

A buszok a környezettől sincsenek függetlenítve. Ami robbanómotorral működik, az szennyez, márpedig nincsen mindenhol troli, vagy kötött pályás alternatíva. Márpedig amíg nincs, addig a hálózat szerves részét adják a ma még kojtoló járművek. Nem tudjuk, hogy aki buszra száll, milyen alternatívák közül választ. Lehet, hogy hibrid autója van, lehet, hogy biciklivel ment volna. Ad abszurdum lehet, hogy lesétálta volna azt a pár megállót, de ha ingyen van, akkor inkább lustul, és fölszáll rá. Ha ingyenessé tesszük a BKV-t, azzal egy csomó olyan utast vonzunk, akik nem tudjuk, mennyit szennyeztek volna egyébként.

Óriási naivitás továbbá azt gondolni, hogy ha ingyenessé tesszük a BKV-t, akkor azt a jegyárakból most befolyó 53 milliárdot kell csak bepótolni. Meg fog növekedni a forgalom, tegyük fel, hogy csak duplájára. (Az még nem olyan drámai csökkenés a közúti forgalomban.) Ha jól értettem, most 139 milliárd a teljes büdzsé, tehát a mostani 139-53=86 milliárdot kell összevetni a 139*2=278 milliárddal. Ez bizony kábé 200 milliárddal több. És ez csak az a költség, amit közvetlenül érzékelünk.

Tegyük fel, hogy a buszok nem szennyeznek jobban, mint az ugyanannyi utast elszállító személykocsik (ez nagy valószínűséggel így van). Egészségügyi következménye tehát nem lesz a dolognak. De az biztos, hogy a buszok útvonalán kétszer olyan gyakran kell majd felújítani az utakat. Az mennyi pénz is?

Sokszáz milliárdos lukat ütünk tehát, miközben kiiktatjuk az utasok gondolkodásából a mérlegelést. Mindig mérlegelni kellene, hogy adott esetben érdemes-e felszállni, mert ha nem, számtalan olyan utasa lesz, akik tényleg tudtak volna jobb alternatívát. A világ nem ilyen fekete-fehér.

Most azt a kört ki is hagyom, hogy ha nem lehet jegyet kérni, akkor egyesek tényleg életvitelszerűen fognak a járműveken tartózkodni. Vagy lelakják az összeset, vagy a plusz biztonsági őrzés még további költségekkel jár.

Hogy mi a megoldás? Természetesen a Demokrácia 2.0 útdíj- és termékdíj rendszere. Amennyiben valamennyi közlekedő, beleértve az egyéni- és a tömegközlekedést kifizeti pontosan azt a kárt, amit a környezetben, az egészségünkben és az úthálózatban okozott, akkor mindannyian látni fogják a valós költségeket. Amikor saját önös anyagi érdekeik mentén mérlegelnek, olyan döntéseket fognak hozni, melyek összességükben a közösség számára legjobb megoldáshoz vezetnek.

Ha pedig valaki hülye, és saját valamint a közösség érdekei ellenében a drágább mellett dönt, akkor az utolsó fillérig kifizeti az ezzel okozott kárt. Ő baja, nem?

A bejegyzés trackback címe:

https://d-ketto.blog.hu/api/trackback/id/tr855423668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása