Az eltérő szabályozás fenekestől fel fogja fordítani a közlekedési viszonyokat. Eltűnnek a személykocsikat sújtó sanyargatások, de a használat valódi költségei immár fizetendőek lesznek. Kérdés, melyik lesz több? Valószínűleg a mostani. A nagy tengelyterhelésű járművek támogatása befejeződik, és előjönnek a vasút előnyei. Mi várható ebből?
A kamionok el fognak tűnni. Csak azok az áruk lesznek nehéz járművekkel szállítva, amiket máshogy nem lehet (túlméretes, túlsúlyos rakományok). Ezeknek a szállítása meg fog drágulni, ezért előtérbe fog kerülni a helyszíni összeszerelés olyan termékeknél is, amiket jelenleg egy darabban visznek el a célhoz. A nagy járművek át fognak alakulni sok kerekessé, mert úgy kedvezőbb lesz az útdíj. A kisebb, könnyebb termékeket kisebb járművek fogják vinni, mert noha kevesebb árura esik így ugyanannyi sofőrköltség, még mindig jobban meg fogja érni, mint a nagyobb tengelyterhelés után fizetendő horribilis útdíj.
Így vagy úgy, a közúti áruszállítás jelentősen meg fog drágulni (vagyis eléri a valódi költségét). A vasút külön támogatás nélkül előtérbe kerül, mint olcsóbb alternatíva. Nálunk évtizedek óta számolják fel az iparvágányokat, a kecskeméti Mercedes gyár viszont érdekes módon építtetett magának egyet. Ők már most másképp gondolkodnak. Ez fog elterjedni, anélkül, hogy mindenféle hülye állami támogatási projektek futnának (a tűzhöz közel ülők nagy örömére).
A személyszállítás sem lesz kivétel. Tudvalevő, hogy a nagy buszok a legnagyobb tengelyterhelésű járművek közé tartoznak. Ez is meg fog változni, mert a nyugdíjas csoport sikítva fog menekülni, ha kiderül, mennyi az egy főre eső útdíj a gyönyörű, hatalmas, büszke, ámde súlyos busszal. Jönnek majd a hernyótalpas, száz kerekű buszok, meg kisbuszok a helyközi közlekedésben. A városi buszok a villamosok és a metró rovására fognak teret veszíteni.
A légi közlekedés sem kivétel. Tartok tőle, hogy a súlyos zajártalom miatt fizetendő kártérítés (amiből a környékbeliek házainak hangszigetelését, és egyéb kártalanítását fedezik), valamint a magas fajlagos üzemanyag-fogyasztás miatti súlyos termékdíj ha megtolja a légi közlekedés árfolyamát, súlyos visszaesésre számíthatnak. Ismét a vasút lesz a nyertes.
A szupervonatoké a jövő.
Hozzászólások