A blogról

Ez a blog egy új megközelítésű gazdasági program vázlata. Ha először vagy itt, kezdd az olvasást ezekkel, ebben a sorrendben:
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Általános véleményedet itt mondhatod el.

Nemsokára lesz PDF verzió is, addig türelmeteket kérem.

Mondjatok példákat!

Kérdések és válaszok

Itt kapok hideget, meleget:
indexes fórum

Segítség! Közgazdász konzulens kerestetik

Hozzászólások

  • Androidus: @Beri Svarc: huh, hol is kezdjem :) Először is köszönöm a hozzászólást. "De ugye ehhez a rettentő... (2013.07.23. 16:48) Beszélgetős
  • : @Kion: Egyrészt teljesen igazad van; valóban ez a legfontosabb kérdés. Másrészt a cikk, a címével ... (2013.07.23. 16:22) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • : De ugye ehhez a rettentő sok, soha nem látott/hallott ötlethez részletes számításaid is vannak? Me... (2013.07.23. 16:21) Beszélgetős
  • Androidus: @Krajcsovszki Gergely: Noha ide nem ilyen példákat várok, nagyon köszönöm a linket. Izgalmasan han... (2013.03.17. 08:46) Mondjatok példákat!
  • Krajcsovszki Gergely: Kanadában kipróbálták: www.reddit.com/r/todayilearned/comments/1aen8j/til_an_experimental_program... (2013.03.17. 08:40) Mondjatok példákat!
  • Androidus: Leng az inga, és szerintem most meglehetősen kilengett az egyik irányba. Abba az irányba, hogy men... (2012.12.10. 21:45) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • Kion: Kinek állna érdekében ezt bevezetni és kinek nem? Az erre a kérdésre adott válasz el is dönti, hog... (2012.12.10. 21:21) Mennyiben jelent ez a koncepció garanciát?
  • Androidus: Pár éve mókából írtam egy "rendszertervet", aminek a témája adórendszer volt. Idén elővettem, és e... (2012.11.27. 22:57) Még probléma
  • Kion: Mielőtt még belemerülnénk a probléma részletekbe menő taglalásába, egy dolgot kellene tisztázni: m... (2012.11.27. 22:42) Még probléma
  • Androidus: @Kion: Rajta vagyok :) Nem akarom a nyakatokba önteni, napi adagokba van rendezve, hogy emészthető... (2012.11.26. 22:17) Indítás
  • Utolsó 20

Fogyasztóvédelmi ellenőrzés módszertana

2013.05.13. 07:00 Androidus

Sokat lehet hallani, hogy a kereskedők trükköznek. Nem a jó árat tüntetik fel, nem jól mérnek, nem az van a csomagolásban stb. Most ez úgy van, hogy a fogyasztóvédelem szúrópróbaszerűen ellenőriz, nevetséges bírságokat szab ki, aztán minden megy ugyanúgy tovább. Hogyan működhet ez a Demokrácia 2.0 rendszerében?

Itt is szem előtt kell tartani bizonyos elveket. Az okozott kárt meg kell téríteni, a kártérítést az fizeti, aki okozta a kárt, a befolyt összeget a károsultakhoz kell eljuttatni, a költségeket a károkozónak kell állnia, és a teljes fizetendő összeget minimalizálni kell.

A károsult a fogyasztó, a károkozó a kereskedő, eddig stimmel. Az is hasonló még, hogy a fogyasztóvédelem kimegy ellenőrizni. A különbség ott keletkezik, hogy a fogyasztóvédelem munkatársa ott helyben korrigálni is tudja a dolgokat. Van nála nyomtató, rálát az adatbázisra, képes tehát arra, hogy átcímkézze azt, ami nem megfelelő. Hiányos a tájékoztatás? Nem megfelelő az ár? Ott helyben legyártja a korrigáló címkéket, és felragasztja. A munkáját hatóságilag végzi, nem jó őt ebben akadályozni. Vagyis meg lehet próbálni, de akkor a közeg kiérkezését követően mindez rendőri felügyelettel fog folytatódni.

Azt gondolom kitaláltátok, hogy mind a fogyasztóvédelmis, mind a rendőr rezsi óradíját ki fogja fizetni? Bingó, a károkozó. Jobban teszi tehát, ha engedi az eljárást folytatódni, mert így lesz neki a legolcsóbb. Különösen azért, mert szankciót nem kap. Igen, jól hallottátok. Ugyanis szükségtelen. Olcsó persze így sem lesz a dolog. A fogyasztóvédelem megbecsüli, hogy mióta folyhat a fogyasztók megkárosítása, és ez összesen milyen károkozási tételt jelent. Ezt mind ki kell csengetni, felszorozva természetesen azokkal az arányokkal, amiket a megbecsült teljes, ilyen típusú károkozás, és annak felderített része kiad. Sokat fog tehát fizetni a renitens kereskedő.

Sokat, de a lehetőségekhez képest mégis minél kevesebbet. Az ellenőrzések gyakoriságát ugyanis oda kell beállítani, ahol optimális. Amíg több kárt lehet felderíteni az ellenőrzéssel, mint amennyibe maga az ellenőrzés kerül, addig megéri növelni, de ha csak töredéke a felderített megkárosítás annak, amennyi a kiszállás díja, akkor érdemes ritkítani a fogyasztóvédelem munkáját.

A befolyt összeget a fogyasztókhoz kell visszajuttatni valamilyen módon. Lehet ez tájékoztatás arról, hogy mire figyeljenek vásárlás közben. Lehet közvetlen támogatás a kereskedők részére, vagy bármi más. A lényeg, hogy a kártérítés összegét rá kell költeni arra a területre, ahonnan befolyt.

A bejegyzés trackback címe:

https://d-ketto.blog.hu/api/trackback/id/tr655297073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása